fredag 28 januari 2011

Homage à Uma!

Mais Oui! Jag har goda nyheter, romantiken är INTE död! Den finns och den är inkarnerad i Uma och jag kommer att sprida den till er alla. Det är mitt kall, DET är projekt: Homage à Uma!

Jag visste när jag vaknade att dagen skulle bli en poetiskt produktiv dag. Jag visste bara inte hur jag skulle börja. Hur jag skulle få till det.

Så för en gång skull tillgrep jag det vapen som varje medlem av kulturelit flyr, som varje poet värdig namnet föraktar: den simpla TV:n. Men vi intellektuella vet hur man använder TV:n också i tänkandets och kreativitetens tjänst (till skillnad från alla melodifestival- och let's dance-beroende kreti och pleti som TV vanligtvis vänder sig till).

Jag kollade igenom filmer med Uma: Kill Bill 1 o 2, Bat Man 3 osv och till sist fann jag det - i Liasons Dangereuses med John Malkovich. I en scen ligger han i sängen och skriver brev med en gåspenna med en naken Uma som skrivbord. Det var då det slog mig - vem FAN kan vara kännande poet med alla dessa elektroniska manicker, själlösa datorer, bipande mobiltelefoner och f-n och hans mormor av moderna "bekvämligheter" som förpestar ens tillvaro och kväver ens krativitet?!

Vad jag behöver är en rejäl gåspenna - detta plus projektet Homage à Uma kommer att få slut på misstro, hat och finanskriser. Detta kommer att bli början på en ny era - den poetiska romantikens tid!

Nous tous vous aimez - moi et Uma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar