måndag 20 juni 2011

Vinbloggen: Munstänkarna betänker vinets Window of Opportunity - Loire

Vin är, som alla vet, en huvudingrediens i livet för en skapande konstnär som jag. Men som allt annat här i livet är det inte sällan som man måste ställa sig frågan om det inte finns där bara för att jävlas med en. Jag menar, allt man vill är att dricka vin, ok?! Men man vill givetvis också att vinet ska vara så på toppen som möjligt när man njuter det.

En kvinnlig Vigneron i Borgougne sa: "Vin liksom män är bäst när de har nått de fyrtio". Visst - men innan dess verkar det som vinet liksom männen måste genomgå en del besvärliga faser (enligt min tjej har det snarare blivit värre sedan jag nådde över 40-års strecket - låter på henne som om männen efter 40 fyllda får något slags ständigt PMS - vilket ju inte är mer än rättvist med tanke på vad vi män måste gå igenom varje månad).

Och just däri ligger den poetiska knuten - vinet mognar, blir bättre för att sedan hux flux stänga till sig igen och bli mer likt vatten alternativt madeirisera sig till en odrickbar Lakka-likör och i värsta fall bli till vinäger. Så allt man behöver ha reda på i sådana fall borde ju vara vilken typ av viner som funkar att lagra och vilka som inte gör det. Men som vanligt så ska livet jävlas med en för tydligen är det tyvärr inte så enkelt.

Röda viner från Loire är ju som vi alla vet lätta viner och därmed borde de vara utan lagringspotential. Döm om min förvåning när jag hos en caviste (nysa på rue de Levis) hittade en rött Loire-vin från 2002. Det kostade visserligen hela 7,50 Euro men eftersom jag nu startat vinprovargruppen Munstänkarna och dessutom börjat skriva på en vinblogg så tänkte jag att tjejen fick vänja sig vid att ställa upp.

Lamé Delisle Boucard - Domaine des Chesnaies, Cuvée Prestige 2002, Bourgueil (Loire)
Här har jag levt i trygg förvissing om att röda Loire-viner ska avnjutas något kylda till charkuterier, fågel, fläsk, fetare fisk, chevre och hårda ostar - men vår kyckling fick sig en rejäl match. När vi plockade fram ostarna kunde vi kostatera att den stod upp mot den fruktade Livaroten. Väl sammanhållen röd frukt, fina syror, bra eftersmak och inte minsta tillstymmelse till att vara på väg utför. 100% Cabernet Franc som vuxit i söderläge i Bourgueil framställt med "resonabelt jordbruk" (agriculture raisonnée) vilket innebär ¨så lite ingrepp som möjligt utan att det är förbjudet med externa åtgärder om nöden kräver.



Det blir fler av denna! Om nu inte alla ni bloggsmygande ubåtar kastar er till nysa för att komma före mig igen! I sådana fall - vet skäms!

Min tjejs kreditkort stod för varuprovet!

Edit Nu får ni förfaan sluta - endast 2009:an fanns och den kostade dessutom hela 7,95 Euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar